תחת האלה - יהושע כד

מאת: כתיבה וציור יונה ארזי ת.פרסום: 28/03/16
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

תחת האלה – ברגע האחרון מופיעה האלה הגדולה כשומרת הברית....

תחת האלה?! האם היה שם עץ אלה , תזכורת ל`אלוני ממרא" -  לאלוהי האלות הפתרונים. קולה של האלה הגדולה, למרות נסיונות הכריתה וההשתקה מהדהד בין דפי התנ"כ  - ומי שמקשיבה לה רואה ושומעת אותה .

המסורת לא יכלה לשאת את האלה המעצבנת הזאת שמופיעה לה דווקא ברגע כל כך לא מתאים. רגע כריתת ברית שכם עם יהוה.  ולכן נקדה "הָאַלָּה".  וכך מקלל המספר/מנקד המקראי (או אולי המספרת החתרנית) את  עובדי האשרה, אותה בת זוג מועלמת של יהוה. מקוללת אך נוכחת נמצאת כאן האלה הגדולה כשומרת הברית, מגוייסת תיאולוגית לקמפיין "יהוה לבדו"....עכשיו היא רק שומרת, אין לה כל תפקיד אקטיבי.

בדיקה מהירה מראה לי שיש לצמד המילים הזה `תחת האלה` -  נוכחות מקראית די מעניינת. 
המופע הראשון של `תחת האלה` נמצא בספר בראשית , יעקב קובר תחת האלה אשר בשכם, את כל אלהי הנכר שיצאו איתו ועם משפחתו כשעזבו את חרן !!!

ד) וַיִּתְּנוּ אֶל יַעֲקֹב אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם וְאֶת הַנְּזָמִים אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם:(בראשית לה)

אני קוראת ולא מאמינה - לאלה אשר בשכם יש היסטוריה מאד מעניינת... מתחתיה ממש קבורים "אלוהי נכר", האם תחת אותה אלה יהושע טומן את דברי ברית שכם? - כאן, בפרק האחרון של יהושע היא מציצה מבין הענפים ומה זה צוחקת... מעין מופע אירוני מבשר רע למה שעומד להתחולל בין אותם כורתי ברית שכם וההוויה הכנענית המקיפה אותם.

בספר שופטים (פרק ו) מלאך יהוה בכבודו ובעצמו יושב תחת האלה אשר בעפרה -  שוב, עדות למאמץ המיוזע המונותיאיסטי לכבוש לעצמו מקום דווקא במקומות הפולחן לאלה...:(יא) וַיָּבֹא מַלְאַךְ יְהֹוָה וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי וְגִדְעוֹן בְּנוֹ חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת לְהָנִיס מִפְּנֵי מִדְיָן: נכר שעבור גדעון זה מקום קדוש כי דווקא לשם , תחת האלה, הוא מביא את מנחתו ובודק מי שווה יותר, המלאך או האלה...

(יט) וְגִדְעוֹן בָּא וַיַּעַשׂ גְּדִי עִזִּים וְאֵיפַת קֶמַח מַצּוֹת הַבָּשָׂר שָׂם בַּסַּל וְהַמָּרַק שָׂם בַּפָּרוּר וַיּוֹצֵא אֵלָיו אֶל תַּחַת הָאֵלָה וַיַּגַּשׁ:

שמואל ב יח מתאר את מותו של אבשלום ,הבן המורד, מורד באב, מורד במלך – מוצא את מותו מידי האלה הגדולה, אני חוששת שכאן המספר אינו מעיז לספר שיד יהוה היתה במעשה אלא ידה של האלה הגדולה  וַיִּקָּרֵא אַבְשָׁלוֹם לִפְנֵי עַבְדֵי דָוִד וְאַבְשָׁלוֹם רֹכֵב עַל הַפֶּרֶד וַיָּבֹא הַפֶּרֶד תַּחַת שׂוֹבֶךְ הָאֵלָה הַגְּדוֹלָה וַיֶּחֱזַק רֹאשׁוֹ בָאֵלָה וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ וְהַפֶּרֶד אֲשֶׁר תַּחְתָּיו עָבָר. וַיַּרְא אִישׁ אֶחָד וַיַּגֵּד לְיוֹאָב וַיֹּאמֶר הִנֵּה רָאִיתִי אֶת אַבְשָׁלֹם תָּלוּי בָּאֵלָה:  או שמא אף כאן מגוייסת האלה להיות המוציאה לפועל של גזר הדיו הגברי האלוהי?

תחת האלה, יושב איש האלהים לאחר שמבשר לירבעם את סופה של ממלכתו. כנראה שהיא מסמלת כאן מקור כח ועוצמה ממנו שואב איש האלוהים, למרות שהוא איש האלוהים...בלי הזוגיות הזאת, זה כנראה לא עובד...

ד) וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיִּמְצָאֵהוּ יֹשֵׁב תַּחַת הָאֵלָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו הַאַתָּה אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּאתָ מִיהוּדָה וַיֹּאמֶר אָנִי: (מל"א, יג)

והיכן קבור שאול? ספר דברי הימים מחזיר אותנו מבלי משים שוב לנוכחותה העצובה של האלה הגדולה כמציינת את קברו של  המלך הטראגי שגורלו כגורלה – שניהם הודחו מגדולתם... דברי הימים א פרק י

וַיִּשְׁמְעוּ כֹּל יָבֵישׁ גִּלְעָד אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשׂוּ פְלִשְׁתִּים לְשָׁאוּל, וַיָּקוּמוּ כָּל אִישׁ חַיִל וַיִּשְׂאוּ אֶת גּוּפַת שָׁאוּל וְאֵת גּוּפֹת בָּנָיו וַיְבִיאוּם יָבֵישָׁה וַיִּקְבְּרוּ אֶת  עַצְמוֹתֵיהֶם תַּחַת הָאֵלָה בְּיָבֵשׁ וַיָּצוּמוּ שִׁבְעַת יָמִים: (דה"י א י)

נראה כי לתוך סיומו של ספר יהושע, ובו ברית שכם הדורשת שוב ושוב את הנאמנות לאל אחד, משתרבב גם קול אחר, מגחך וצופה לעתיד.