ולמדתם? ולימדתם? ולימדתן? ולמדתן? יונה ארזי|דברים ה

 

 

(א )  וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת־הַחֻקִּים וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם (דברים ה)

מילא שמרתם – נראה סביר.  אבל "למדתם"?

בדקתי בפרוייקט השות של בר אילן  – ומצאתי בכל המקרא  **רק עוד פעם אחת** את המילה "ולמדתם" אך בניקוד שונה. יט) וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת־בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ:

(כ) וּכְתַבְתָּם עַל־מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ (דברים פרק יא).

אני לומדת מספר דברים את מה שלא נאמר בספרי החומש הקודמים – שאת החוקים ואת המשפטים יש ללמוד ולשמור, וגם ללמד את הבנים. מייד עולה בי התהייה – מה פירוש ללמוד וללמד, וכמובן מה זה לשמור? לעבדה ולשמרה אני מכירה מפרשת בראשית – וגם משם אני יכולה ללמוד על הגנה. האם צריך להגן על החוקים והמשפטים? או שמא אולי לקיים אותם? דומה שבמשך הדורות המגמה השמרנית השומרת  השתלטה על התרבות היהודית והגישה הרווחת היא ללמוד על מנת לייצר מנגנוני שמירה והגנה , לבנות חומות של סגירות וקפאון – כאשר לדעתי ניתן בהחלט לפרש שהלימוד הוא לשם  הבנת החוקים והמשפטים ובחינה מתמדת שלהם –זהו לימוד  בוחן, שמבקש שוב ושוב לפרוץ פרדיגמות ישנות, לחולל חדשות ולשבור גם אותן.

סוגיה מפורסמת בתלמוד הירושלמי משתמשת בפסוק "ולימדתם את בניכם" כדי לומר  שנשים אינן חייבות להניח תפילין – אך אינה פוסקת נגד.  כנ"ל לגבי נשים לומדות תורה – אין אמירת נגד אלא הערה ש`אינן חייבות` 

" ולמדתם אותם את בניכם –  ולא בנותיכם .

החייב בתורה חייב בתפילין נשים שאין חייבות בתורה אין חייבות בתפילין .(תלמוד ירושלמי עירובין י)

מלחמת החורמה  שהתנהלה נגד נשים לומדות תורה  מצאה לה אסמכתא בדברי  רבי אליעזר במשנת סוטה (!)" כל המלמד בתו תורה כאילו לימדה תיפלות" אבל, מתוך לאו אני שומעת הן אודות נשים לומדות ואף מניחות תפילין בימים קדומים.

ואכן, הסוגיה בירושלמי מביאה מסורת מרתקת על מיכל בת שאול ש`לבשה` תפילין – ועל אשת יונה שהייתה עולה לרגל וחכמים לא מחו על כך. שתי נשים, שמסמנות קיום מצוות שלכאורה מחייבות רק גברים.

ואנחנו, אשרינו שזכינו וזוכות ללמוד – לחדש – לשנות – ולהפוך בה ואותה מכל הכיוונים.

Facebook
Twitter
LinkedIn