מחיר דמים – בראשית ט"ו | יונה ארזי

יֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם 

המפגש של אברהם עם מלכיצדק כהן לאל עליון מלך שלם היא ירושלים, מטרים את הסצנה המסתורית המכונה `ברית בין הבתרים`. כנראה מלכיצדק כהן ומלך מרגיש שלם באמונתו באל עליון, אך אברהם עדיין נמצא בתהליך של בירור פנימי. יציאתו לדרך מאור כשדים היא בסימן של החוסר הפטריארכלי המעיק בבנים. ורק כאשר ה` מבטיח לו בגרנדיוזיות המון בנים – הוא נרגע "וְהֶאֱמִן בַּיהֹוָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה".

אברהם עדיין אינו יודע שהטקס רווי הדם של שחיטת חיות וביתורן שהוא מצטווה לבצע , מהווה קדימון לעקדת שני בניו. הוא גם לא שם לב לבשורת המוות של העיט. הסופר המקראי כמו זועק אלינו מבעד למסכי הזמן האטומים , ולכאורה לתומו מחליף את המילה ה`נקייה` בתרים, במילה החזקה והטעונה ` פְּגָרִים`. אלפי שנים של קריאה בתורה לא לימדו אותנו מה הסופר הגאוני הזה רוצה לומר. מדובר בברית דמים, ראו, הוזהרתם. 

הפגרים, אינם מבשרים טוב לאברהם שכורת ברית עם ה` כדי שיהיו לו בנים שכמעט יהפכו לפגרים ויישרטו לכל ימי חייהם – חיינו. אבל הוא משיב רוח כדי לגרש את העוף הגדול, ויחד עם זאת חש חרדת מוות אימה גדולה וחשכה.

שאון התותחים נדם 
שדה הקטל נתייתם 
בשדה חיל בודד ישוח 
יזמר עם עננים ברוח 
יעלה העיט בהרים 
ויעוט על הפגרים. 

כך כתב נתן יונתן, למנגינה רוסית. אברהם גיבור האמונה הבודד או שמא חייל האמונה מתחיל את הדרך בחרדה גדולה. תודעת מחיר הדמים של הברית הזאת, הולכת ומצטללת.

Facebook
Twitter
LinkedIn