בכל לבבך – האקסטזה של תרזה מאוילה,דברים ל

בכל לבבך – עבודת הלב…
תוך תהייה על דרכי התיאור הנשיות של החוויה הרוחנית הדתית – עיינתי ספרה של ג`ודית פלסקאו Standing again at Sinai . זה ספר חובה לנו, לעוסקות בפמיניזם דתי או חילוני. בו מתקיימות התביעה והדרישה לזכות בחוויה רוחנית דתית המתנסחת בשפה שאינה אנדרוצנטרית, פטריארכלית, היררכית. פלסקאו סוקרת אלטרנטיבות רבות , ביניהן שנוי שם האל, הצפת נוכחות האלה, עבודה עם דימויים מהטבע, תובנות בדבר היות האל הווייה דינמית, ופעילות בתוך קהילה חברתית נשית – כל אלה מייצרים חוויה הדתית/רוחנית /נשית/ פמיניסטית. פלסקאו אינה טוענת שיש רק סוג אחד של חוויה רוחנית, אלא מציינת את הדגשים השונים המשקפים עמדות בסיסיות שונות בהקשר לחוויה הרוחנית – ספיריטואלית.

תוך כדי העיון בספרה החשוב של פלסקאו , ובהתלבטויות הרבות – איך לתאר חוויה דתית – נזכרתי ביצירה `האקסטזה של תרזה הקדושה`. קבוצה פיסולית שיצר הפסל הארכיטקט והצייר ברניני, משנת 1652, הנמצאת בכנסיה סנטה מריה דה לה ויטוריה ברומא. היצירה ניצבת בתוך נישה מפוסלת ומצויירת – כולה פרי יצירתו של ברניני.
היצירה מבוססת על יומניה של הקדושה הספרדית תרזה מאוילה,(avila )בת המאה ה-15, שתיארה בכתביה התגלויות אלוהיות וביניהן אחת בה מלאך צעיר ויפה אוחז רומח מזהב ונועץ אותו שוב ושוב בלבה. היא כותבת איך ניצתת בלבה אש האהבה האלוהית, ואיך היא חשה במתיקות הגדולה של כאב נעלה, שאינו מסתיים לעולם – כאב האהבה לאל. 
תרזה מנסחת את תשוקתה לאל בשפה אירוטית וברניני אכן מתאר אותה שוכבת על ענן ,מרוגשת מאד, עיניה עצומות ופיה פתוח, והמלאך החינני מביט בה בעודו מתכונן לנעוץ את החרב בלבה. ברניני משתמש באופי האירוטי של כתיבתה של תרזה כבקרשקפיצה לתיאור חוויה רוחנית – או אפילו אקסטזה דתית – כאשר הכל מכוון לעורר בצופים דאז המביטים בסצנה התיאטרלית הזאת רגש דתי עז. 

התמונה מויקיפדיה, : This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.

 

you are free to:

 

  • Adapt — remix, transform, and build upon the material
  • for any purpose, even commercially.

 

  • The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.


היצירה כולה ניראית כמרחפת באויר, בספירות שמיימיות, הדמויות מוארות בקרני האור האלוהי, וחלון קטן ומוסתר מאחורי הפסלים גורם לאור להציף את היצירה באופן מיסתורי. הדרמה הרוחנית המתחוללת לנגד עיני הצופה היא חלק ממאבקה של הכנסיה הקתולית ברפורמציה – בתנועה הפרוטסטנטית שהלכה וכבשה לה לבבות ברחבי אירופה. ולכן אין זה מפליא כלל שהלב נמצא במוקד היצירה.

Facebook
Twitter
LinkedIn