הַבָּנִים מְלַקְּטִים עֵצִים
וְהָאָבוֹת מְבַעֲרִים אֶת הָאֵשׁ
וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם
וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים לְמַעַן הַכְעִסֵנִי:
למה הכוונה במילים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם ? האם מדובר במלאכה שכל בני המשפחה עוסקים בה? וודאי שמדובר במלאכה, היא מלאכת הפולחן שנעשית לכבוד מלכה – היא מַלְכַּת השמים. תרגום השבעים תירגם " queen of heaven – והמנקדים שינו את הניקוד למְלֶכֶת – אבל ברור שמדובר במלכה, מלכת השמים ובפולחן שלה.
האם פולחן מלכת השמים הוא פולחן משפחתי ? לכאורה כן. ואולי אפילו פולחן נשי – הנשים אופות עוגות מיוחדות שהן חלק מהפולחן. בירמיהו מד (שעוד נגיע אליו ) נראה שגם המלכים והנסיכים אוהבים את מלכת השמים :
(יז) כִּי עָשֹׂה נַעֲשֶׂה אֶת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר יָצָא מִפִּינוּ לְקַטֵּר לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּיךְ לָהּ נְסָכִים כַּאֲשֶׁר עָשִׂינוּ אֲנַחְנוּ וַאֲבֹתֵינוּ מְלָכֵינוּ וְשָׂרֵינוּ בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִָם וַנִּשְׂבַּע לֶחֶם וַנִּהְיֶה טוֹבִים וְרָעָה לֹא רָאִינוּ:
מסתבר שפולחן זה היה נהוג בביתו הפרטי של המלך, ובבית הפרטי של אלוהים – המקדש. גם הנביא יחזקאל מקשר בין הנשים המבכות את התמוז במקדש ובין פולחן מלכת השמים. לפי החוקרת סוזן אקרמן – מעמד הנשים בתקופה זאת היה מספיק חזק כך שהפיצו את פולחן האלה עד בית המקדש פנימה.
מלכת השמים נכחה גם במקדש שלמה שעוצב כיער או כגן עדן. וזאת, כי האשרה גולפה ביד מגזע עץ ועוצבה כעץ. הוא עץ החיים. האשרה נמצאת בכל מקום כל הזמן. למרות הרצון האלוהי/גברי למחוק אותה – היא האלה שממיתה את אבשלום. זוהי נקמת האלה בבן ובאב גם יחד. גם אילן הספירות הקבלי נהגה בצלמה ובדמותה.
גם סיפור הבריאה שאנחנו מספרים לעצמנו – מתחולל בגן בו נמצא אלוהים כגבר בודד. מלחמת חורמה מנהלת התרבות היהודית באשרה – האם היא זאת שתביא אושר, כוח, בטחון?! אלוהים עומד בפיתוי ומכל עצי הגן – הוא בוחר באשרה, אלת עץ החיים , אבל במקומה, כלפי חוץ – הוא בוחר בתורה ובחכמה שהופכת לעץ החיים. ומעיד על כך פסוק מספר משלי , המספר כמו לפי תומו כי עץ החיים של גן העדן, הלוא הוא האשרה הופך לחוכמה…:`עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר`(משלי ג יח). הפסוק הזה כל כך מדהים; גם האשרה וגם עץ החייםנמצאים בו ללמדנו על הטרנספורמציה שעברה אלת עץ החיים שהפכה למשהו מופשט.
***
הממצאים הארכיאולוגים אכן מאשרים שהאשרה היא האלה האם של עם ישראל, אשתו הקדומה של אלהים או יהוה,לפי החוקר (William Dever (did god have a wife עבדו אותה כל הזמן, בכל בית, ובכל מקדש ביתי.
מי היא האלה האבודה של העברים?
עץ או דימויי עץ וייצוגי האלה עם השדיים המודגשים מצביעים על תפקידה בפולחני הפריון, היא התגלמות האם. קשורה לעיבור, ללידה, היא אם הכל – אם הבריאה המיוצגת על ידי עץ כסמל לטבע, זוהי התגלמות של `אימא טבע` בכללותה. זאת שמכסה ומגינה בעולם לא מוגן ולא בטוח – ולכן התורה מספרת על כך שאלהימא עשתה לאדם וחווה בגדים – תפקיד אמהי נשי לכל הדעות.
הכתובות הארכיאולוגיות המחברות בין יהוה ואשרתו מספרות לנו על זיווג הורי לצרכי הגנה. תפילה ובעיקר ברכה. על כדי הענק שנמצאו בדרום נמצאו חקוקות ברכות בשם יהוה ואשרתו.
זוהי אלה משפחתית – ולכן כל המשפחה עוסקת בפולחן שלה.
כל זה הלך לאיבוד בפולחן של הדת שהושלטה בכח כ`נכונה`. היא הייתה כל מה שאפשר לצפות מהחצי השני של צמד הבוראים – אימא גדולה. אלה שווה בכוחותיה ובעוצמתה ליהוה.
ובדיוק כפי ששינו את הניקוד של המקרא – בניסיון נלעג למחוק את מלכותה של האלה. השכיחו הפנדמנטליסטים המונותאיסתים את שלטון האלה. הייצוגים הויזואליים הושמדו, הסיפורים המיתיים שונו או שוכתבו, ושמה נשכח.
כאשר נחשפו ופוענחו הלוחות של אוגרית הבינו החוקרים שאשרה לא היתה אובייקט , אלא אלה. היא התגלתה גם בארץ ישראל, ואז התבהרה התמונה של הדת הקדומה של הישראלים. מדובר באלה האם אשתו של האל האב. שמה נמצא בכתובות ביחד עם יהוה, ופולחנה התקיים יחד עם פולחן הבעל במקדש של יהוה!
***
כפי שהפסוק במשלי מלמד אותנו על המעשה הרוחני – אידיאלוגי החלפתה של האשרה בחכמה, כך הספור על המלך חזקיהו כורת האשרה ומכתת נחש הנחושת מלמד אותנו על הקשר בין האשרה הנחש וספור גן העדן.
הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן: (מל"ב יח ד)
זה קטע מוזר שפותח תיבת פנדורה ממש. המקרא מספר לנו על סגידה לעץ האשרה ולנחש גם יחד. אלוזיה ברורה לספור גן העדן. מה אנשים עשו שם בחוץ , ביערות, בהרים ובגבעות?
הנביא הושע מספר לנו : ב) עַמִּי בְּעֵצוֹ יִשְׁאָל וּמַקְלוֹ יַגִּיד לוֹ כִּי רוּחַ זְנוּנִים הִתְעָה וַיִּזְנוּ מִתַּחַת אֱלֹהֵיהֶם:
(יג) עַל רָאשֵׁי הֶהָרִים יְזַבֵּחוּ וְעַל הַגְּבָעוֹת יְקַטֵּרוּ תַּחַת אַלּוֹן וְלִבְנֶה וְאֵלָה כִּי טוֹב צִלָּהּ עַל כֵּן תִּזְנֶינָה בְּנוֹתֵיכֶם וְכַלּוֹתֵיכֶם תְּנָאַפְנָה:
עמי בעצו ישאל – כמובן, עכשיו ברור לי הקשר בין עץ ובין עצה. הושע עצמו אומר "עמי בעצו ישאל" שואלים בעצת העצים. וחוסים בצלם, כי "טוב צילה". ממש מקדש דלפי בארץ כנען. הולכים לשאול בעצת האורקל המקומי . וכמובן לפי הנביא עם ישראל הוא האשה של אלוהים – ולפי הדת המונותאיסטית הוא נואף וזונה.
לאור כל זאת סיפור הבריאה נראה `קצת` אחרת. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם (בראשית א 28 – 26)
כאשר מודעים לאימא טבע ולפולחן המשותף שלה עם אלהים – הדיבור ברבים פתאום מתקבל על הדעת. קרוב לודאי שהיוצרים הם אבא אלהים ואימא טבע /אימא אשרה?
ספור הבריאה מתחיל בבריאת השמים – ברור מדוע. הרצון לנתק את מלכת השמים ממלכותה, מייצר סיפור חדש שבו שהיא עצמה נבראה על ידי אלהים אחד ויחיד , ולא שלטה לצידו כמלכ /אלה לכל דבר. ואכן, לכל אורך המקרא, בתורה ובספרי נביאים ראשונים ואחרונים מנסים שופטים מלכים ונביאים לנתצה לשרפה ולהשמידה טוטלית, ולבסוף בספר ירמיה אומרים לנו שפולחן האשרה הוא שגרם לאלהים להחליט למחות את ישראל ויהודה.
ואי אפשר בלי לומר מילה או שתיים על הדת החדשה , שהופיעה עם סיפור חדש ש`מכרה` לישראלים, שיש להם ברית עתיקה עם יהוה הקנאי שמתעקש על כך שיעבדו אותו בלבד; יהוה הוא קנאי, שיעניש את הבוגדים בו . והוא זה שעזל לישראלים לכבוש את כנען במלחמת קודש אגב חיסול רבים מתושביה. (אין לכך סימוכין ארכיאולוגיים).
האם היתה זאת הדת האמיתית של ישראל? קרוב לודאי שלא. העם המשיך להקים פסלי אשרה בחורשות במקדשים, ובבתים הפרטיים. רק אחרי שיבת ציון הצליחו הפנאטים הפונדמנטליסטים מאמיני האל האלים הפטריארכלי והמונותאיסטי לנצח. ואשרה אֵם החיים אבדה – וזה הגירוש האמיתי מגן העדן. כולל גירוש הנחש, אחד מסמליה החזקים, וההפרדה מעץ החיים . מעתה האשרה נמצאת מעתה תחת שליטה פטריארכלית. מנושלת ממעמדה כמלכה וכאלה. ונותרנו יתומים. תחת שלטונם של אלה הטוענים שמצאו את החוק האמיתי האחד והנכון ומאמינים שמי שאינו חושב כמותם דינו מוות.
ובכל זאת , אנו מוקפים על ידי אימא טבע, וייצוגיה בתרבות ובשפה : השכינה, מרים אם האלוהים, עץ חג המולד,וביצת ההפסחא. אסתר המלכה, איילת השחר, כוכב ונוס , סיפורי האגדות על פיות – כל אלה מעידים על שכינתה בנפש וכוחותיה של האם שגורשה ממלכותה .