כאן בשמואל א פרק טו, זאת הפעם לפני האחרונה בכל המקרא שבה מסופר על מלחמה עם עמלק. בכל המקרא שלש פעמים – בפעם הראשונה בעת מסע בני ישראל במדבר, ממש בתחילת הדרך. אחר כך כמה איזכורי אגב בספר שופטים – שם עמלק נספח למדיינים או לעמונים בחלקו הקדום של הספר…(שופטים ג ה ו ז י) – אבל לא מתוארת שום מלחמה בעמלק וגם בספר שופטים עצמו אין איזכור לדברי ספר דברים[1] אודות השמדתו הטוטאלית של עמלק.
עמלק מופיע על כל סימליותו ומטענו ההיסטורי – תיאולוגי כאן בפרק טו – כאות פתיחה לסילוקו של שאול מהמלוכה, מה שחוזר על עצמו אחר כך בפרק כח במפגש המצמרר עם בעלת האוב.
כַּאֲשֶׁר לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהֹוָה וְלֹא עָשִׂיתָ חֲרוֹן אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה לְךָ יְהֹוָה הַיּוֹם הַזֶּה:[2]
ומתי מוזכר שוב עמלק ? (א) וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת שָׁאוּל וְדָוִד שָׁב מֵהַכּוֹת אֶת הָעֲמָלֵק וַיֵּשֶׁב דָּוִד בְּצִקְלָג יָמִים שְׁנָיִם: [3], דווקא ברגע הנורא הזה לסופר המקראי חשוב לציין ולקשור את דוד שאול ועמלק. ולספר לנו שבצקלג, אחרי ניצחונו על עמלק דוד מתבשר על מות שאול ובניו בהר הגלבוע.
האויב הקבוע של העם הם הפלישתים אותם גם שאול מצליח פה ושם לנצח, אבל האויב המיתולוגי של העם הוא אותו עמלק שזכה למצוות עשה מן התורה "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח"[4], ולכן כנראה `שולף` הסופר מבית דוד את עמלק עכשיו כ JACK IN THE BOX כדי לפרוץ את מימד הזמן העכשווי ולהטעין את הסיפור בערכים הלקוחים מהמיתוס הקדמוני על המסע לארץ כנען, להציג את שאול כמחבל ממש בתכנית האלוהית ולמחות את זכר שאול כמו שהתנ"ך עצמו מבקש לעשות לעמלק.
[1] זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם (דברים כה יז)
[2] שמו"א כח יח
[3] שמואל ב, א,א
[4] דברים כה ,יט