מדוע תהילים ולא תהילות – כך שאלנו את עצמנו היום. הרי צורת היחיד של תהילים זו תהילה , לא?
עיון מהיר בספרות חז"ל מראה שהמילה תהילים מופיעה שם בצורת `תלים` `או תילים` – וכנראה משם התגלגלה ל `תהילים ` – מן צורה משובשת , מסרסת ומחפצנת את התהילה הכה יפה.
הרש"ר הירש בדרשה די נחמדה נדרש גם הוא לצורה המשונה הזאת וכותב : המזמורים הכתובים הם אמצעים להכוונת הלב אל ה`, "והם נעשים לתהילות, רק כאשר תוכנם ממלא את ליבנו ומוצא ביטוי חי על שפתותינו".. אולי לא התכוון לכך – אבל המעבר שהוא מציע ממזמור לתהילה הוא הזמנה ממש לפרשנות נוספת, הרואה בתהילה הראשונה במיוחד את שרידי המאבק באלות הגדולות. שאלנו את עצמנו – מדוע `אשרי האיש` ולא האישה? ״ומהו ״אשרי? ״ האם באמת מדובר במושג האושר במשמעותו המודרנית? אלא שאשורים הם רגלים. יסודות. ורגליים אינן קשורות ישירות לאושר כפי שאנו מבינים אותו היום . אשרי המקראי משמעו חזק בטוח יציב ומאושש. אשור מזכיר לנו את המילה האנגלית sure. במובן של ביטחון ועוצמה. או – שמא מדובר באשרה – אותם עמודי עץ או עצים שייצגו בזמנם את האלה אשרה שסימלה בטחון יציבות ופוריות ?!
ומי הם הלצים או הרשעים? ובכלל מדוע התהילה מתחילה עם `לא` – בכל זאת, מדובר בפתיחה חגיגית לספר שכולו שירה….?!
כנראה שהרשעים או הלצים הנזכרים בתהילה א` הם עובדי פולחן האלה הגדולה, אלת הפוריות האחראית על כך שכל פריון יהיה בעתו – זו שיוצגה במשך אלפי שנה על ידי עצים. לצורך הפולמוס עוקרה ונעקרה האלה מתוך המערכת הסמלית שלה והפכה לסתם עץ השתול על פלגי מים – סמל למי שמחזיק בתורת יהוה. ואלו המחזיקים בפולחנה הם מוץ אשר תישאנו הרוח . כותבי התהילה מפוררים ממש את דמוי העץ עד לאבק, ובמקום האלה מופיעה התורה כמחליפה ומחוז חפץ.
תהילה א`
————–
אלה יסודות האישה אשר תלך בעצת ליבה הטוב,
ותעמוד על דעתה ביושר,
ותשב ללמוד עם חכמות.
והייתה כאלה מלבלבת
הנטועה על פלגי מים
אשר פריה תתן ברצונה
תורתה תורת – יה
וכל תלמודה בחפץ לב.
עושה כל אלה תעמוד לעולם –
תתייצב בפני כל רוח
משפטה משפט צדק ומעגליה חמלה