שנים אוחזין בעורלה – אלהים ואברהם כורתים ברית זוגיות ואהבה

אהבתו השחוטה של אברהם ליצחק הייתה אומנם האהבה הראשונה המוזכרת בתורה הגלויה,[1] אך בתורה הנסתרת יש רמז לכך שהאהבה הראשונה היא אהבתו של אברהם לאלהים. כמה דקות לפני שהודיע אלהים לאברהם על הולדת יצחק הוא הורה לו לשנות את שמו מאברם לאברהם.[2] מכאן והלאה הפך אבינו מאב-רם לאהב-רם. אוהב אלהים. מיד לאחר מכן אמר אלהים לאהב-רם "וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר" וציווה עליו למול את עצמו.[3]

ברית הזוגיות והאהבה נחתמה בו ביום בבשר החי. ידו של אברהם רעדה בשעה שנטל את סכין הברית ושאל: "מי ימול אותי?". "אתה בעצמך", אמר אלהים. "מיד נטל אברהם סכין והיה אוחז בערלתו ובא לחתוך והיה מתירא. מה עשה אלהים? – שלח ידו ואחז עמו והיה אברהם חותך, שנאמר אַתָּה הוּא יְהֹוָה הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם… וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם… וְכָרוֹת עִמּוֹ הַבְּרִית[4] – וְכָרוֹת לוֹ הַבְּרִית אין כתוב כאן אלא וְכָרוֹת עִמּוֹ. מלמד שהיה אלהים אוחז בו".[5]

שניים אוחזין בעורלה, שניים אוחזין בסכין –

אלהים ואהב-רם כורתים ברית זוגיות ואהבה.

בדיוק שנה לאחר מכן נולד יצחק ואברהם למד לאהוב גם אותו. הוא אהב לשחק עם יצחק, אהב לטייל אִתו ואהב ללמד אותו תורה. משנה לשנה גברה אהבתו ליצחק כשם שגברה אהבתו לאלהים. משנה לשנה התגברה היראה הסמויה מפני קנאתו של האהוב האלוהי באהוב האנושי. אברהם נבהל לגלות בתוכו תשוקה מפחידה אל הקנאה האלוהית הזאת, ואל הציווי הבלתי נמנע "קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעוֹרְלָה".[6]

 

[1] המלה "אהבת" בפסוק "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת" היא המופע הראשון של הפועל א.ה.ב בתנ"ך.

[2] בראשית יז ה

[3] בראשית יז ט-י

[4] נחמיה ט ז-ח

[5] על-פי מדרש בראשית רבה, פרשה מ"ט פסקה ב`

[6] בראשית כ"ב, ב`

Facebook
Twitter
LinkedIn