שירת הפרות- שמו"א ו/יונה ארזי

מסעו הארוך של הארון מערי הפלישתים ששבו אותו בפרקים הקודמים – אל מקומותיהם של אנשי ישראל. עגלה ועליה הארון – החפץ הקדוש – רתומה לפרות משרכת את דרכה… והתנ"ך מתאר זאת כך: 

ויִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ עַל דֶּרֶךְ בֵּית שֶׁמֶשׁ בִּמְסִלָּה אַחַת הָלְכוּ הָלֹךְ וְגָעוֹ (שמו"א ו יב)

לכאורה פסוק תמים, כמו שרשי אומר – על דרך הפשט הלכו ישר … ואז הוא מספר לנו כמו לפי תומו שהפרות אמרו שירה, ומפנה אותנו לתלמוד הבבלי מסכת עבודה זרה (כד,ב)
וַיִּשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת בַּדֶּרֶךְ עַל דֶּרֶךְ בֵּית שֶׁמֶשׁ בִּמְסִלָּה אַחַת הָלְכוּ הָלֹךְ וְגָעוֹ – מה פירוש וישרנה?
אמר רבי יוחנן משום רבי מאיר : שאמרו שירה; 
ואיזו שירה אמרו? 
אמר רבי יוחנן משום רבי מאיר: `אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה` ` (שמות טו א) 
ור` יוחנן עצמו אמר: `וַאֲמַרְתֶּם בַּיּוֹם הַהוּא הוֹדוּ לַה` קִרְאוּ בִשְׁמוֹ` (ישעיה יב ד) 
וריש לקיש אמר: – `מִזְמוֹר שִׁירוּ לַה` שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ (תהלים צח א)
ר` אלעזר אמר: `ה` מָלָךְ יִרְגְּזוּ עַמִּים` (תהלים צט א) 
ר` שמואל בר נחמני אמר: ה` מלך גאות לבש. 
ר` יצחק נפחא אמר: 


רוֹנִּי רוֹנִּי הַשִּׁיטָּה
הִתְנוֹפְפִי בְּרוֹב הֲדָרֵךְ
הַמְחוּשֶׁקֶת בְּרִיקְמֵי זָהָב
ַמְהוּלָּלָה בּדְבִיר אַרְמוֹן
וּמְפוֹאָרָה בַּעֲדִי עֲדָיִים 


כולם מסכימים, כל החכמים הארץ ישראלים החשובים שהפרות נושאות הארון שרו. או כמו שהפסוק אומר הלכו במסילה ושרו, הלכו וגעו . כל מה שנותר הוא לברר איזה שיר שרו הפרות נושאות הארון. 
א ב ל – ההצעה הכי קוסמת ויצירתית חורגת מכל המוכר לנו, ואולי היתה מוכרת היטב לרבי יצחק נפחא. (כל הדוברים כאן , הם אמוראים ארץ ישראלים). 
אולי מדובר כאן בשיר כלולות המתאר מרכבה מפוארת ובה יושבת כלה מקושטת ברקמת זהב, מפוארת בתכשיטים מהוללת מחושקת ונחשקת, ואולי זה אחד מאותם שירי פולחן ששרו לאלה ארץ ישראלית, בלבוש זהב שנישאה בתהלוכה דתית . שיר שכנראה הוסב לכבוד ארון נושא ספר תורה העטוף במטפחות מרוקמות זהב….והפניה ל`שיטה` היא פניה לתורה?
מכל מקום, לפי הצעתו של רבי יצחק נפחא הפרות פונות בלשון נקבה אל `שיטה` – ושרות על שיטה מסתורית כל שהיא מהודרת ויפהפיה. 
ואולי הפרות שרות על השיטה היא SYSTEM אותה שיטה בה הקרבן נושא את צלבו על גבו, כפי שנשאו הפרות את הארון. אולי אותה שיטה המביאה דם חורבן והרס לכל מי שפוגש אותה ואינו מתנהג לפי ה`שיטה`? הפרות, הקרבן, הולכות וגועות – ושרות שיר מחאה כנגד אותה שיטה תיאולוגית שהן נושאות על גבן ?

ו א ו ל י – אם אנשי ישראל הצופים בפרות היו גם הם שרים – לא היו מתים בהמוניהם…וגורלם לא היה כאותן נשים מושפלות שלעולם לא יודעות מהיכן תיפתח הרעה.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn