איזה מין גברים בוראים בצלמם אלהים שלא מדבר עם נשים?

 

איזה מין גברים בראו בצלמם אלים מקראיים שדיברו עם גברים וכמעט שלא דיברו עם נשים?

איזה מין גברים בראו בצלמם אֵל רבני (הקב"ה) שהפסיק לדבר גם עם מעט הנשים שהאלים המקראיים הסכימו לדבר איתן?

ב-929 פרקי התנך יש אלפי דיבורים בין אלים ובני אדם. רוב הדיבורים הללו מתחוללים בין אל וגבר. מעט מאד פעמים מדברים אֵלֵי התנך עם נשים. האל "אלהים", למשל, לא מדבר עם אף אשה. האל "יהוה", לעומת זאת, היה נדיב מאד, והואיל בטובו לדבר ארבעה דיבורים חד פעמיים עם ארבע נשים – חוה, הגר, שרה ורבקה.[1]

כשמגיע יהוה המקראי למדרש הרבני הוא הופך להיות "קדוש ברוך הוא" רבני, וככזה הוא מפסיק לדבר גם עם חוה, הגר ורבקה – "מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אשה"[2] קובעים רבי יוחנן ורבי יהודה בר סימון בשמו של רבי אלעזר. הקב"ה שלהם, כפי הנראה, מתנגד עקרונית לדבר עם נשים ולשמוע את קול ערוותן.

חסד עשו רבנים אלו עם שרה אמנו שהותירו אותה כאשה היחידה בתולדות האנושות שזכתה לשמוע את קולו הגברי של הקדוש ברוך הוא, כמו שנאמר "מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אשה, אלא עם אותה הצדקת (שרה)". מלכתחילה אמנם לא תכנן הקב"ה לדבר עם שרה, אך נאלץ לעשות זאת כתגובה מהירה לצחוקה הכופר ולהכחשתה החצופה הבאים לידי ביטוי בפסוק "וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי כִּי יָרֵאָה וַיֹּאמֶר (יהוה) לֹא, כִּי צָחָקְתְּ!"[3]

איך מסבירים רבנים אלו את העובדה שכתוב במפורש בתורה שיהוה דיבר עם שלוש הנשים הללו? – לא הקב"ה ממש דיבר אליהן, יאמרו הרבנים, אלא בסך הכל מלאך.

האפשרות הזאת להפוך את יהוה למלאך קסמה מאד לרשב"ם שהציע להפוך את כל מופעי יהוה בתחילת פרק יח ל"מלאך יהוה". אם, למשל, כתוב בפרק היומי שלנו "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָהָם לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה?"[4] יטען הרשב"ם שלא יהוה ממש אמר את הדברים הללו לאברהם אלא המלאך הבכיר מבין שלושת המלאכים. לפי שיטה זו יקבע הרשב"ם שלא יהוה אמר לשרה "לֹא, כִּי צָחָקְתְּ" אלא בסך הכל מלאך.

על ידי פירוש מהפכני זה גואל הרשב"ם את הקדוש ברוך הוא מחרפת הדבור לשרה שהמיטו עליו הרבנים של בראשית רבה.

בעקבות פירוש זה אפשר לטהר את הקב"ה לחלוטין ולקבוע: מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אף אשה, אפילו לא עם שרה!

אמרו מעתה: גם יהוה שדיבר אל שרה הוא בסך הכל מלאך. ממש כשם שיהוה שדיבר אל רבקה חוה והגר הוא בסך הכל מלאך.

פירושו של הרשב"ם לפרקנו מקובל מאד על רבני תתקכט שהתגייסו כאיש אחד כדי לגאול את התנך מחרפת מיזם 929.   [5]

מעניין איך יסבירו רבני תתקכט את מדרש הציור שלפנינו אשר נדרש על ידי אשה (יונה ארזי) לפסוק "וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהֹוָה הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל"[6]?

ההצעה שלי: לא מלאך יהוה דיבר אל הגר אלא יהוה בכבודה ובעצמה…

 

[1] יהוה אומר לחוה "הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ (בראשית ג טז) ; יהוה מדבר עם הגר ("וַתִּקְרָא (הגר) שֵׁם יְקֹוָק הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי") (בראשית טז יג) ; הדיבור השלישי הוא בין יהוה ושרה – וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי כִּי יָרֵאָה וַיֹּאמֶר (יהוה) לֹא, כִּי צָחָקְתְּ! (בראשית יח טו) ; הדיבור הרביעי הוא בין יהוה ורבקה – "וַתֹּאמֶר (רבקה) אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת יְקֹוָק. וַיֹּאמֶר יְקֹוָק לָהּ (בראשית כה כב-כג)

[2] ותכחש שרה לאמר לא צחקתי, ויאמר לא כי צחקת –  רבי יהודה בר סימון אמר מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אשה אלא עם אותה הצדקת ואף היא על ידי עילה, רבי אבא בר כהנא בשם רבי אידי אמר כמה כירכוכים כירכר בשביל להשיח עמה ויאמר לא כי צחקת, רבי אלעזר אומר והכתיב (בראשית טז) ותקרא שם ה` הדובר אליה, רבי יהושע בשם רבי נחמיה בשם רבי אידי אמר על ידי מלאך, והכתיב ויאמר ה` לה, רבי לוי אמר על ידי מלאך (בראשית רבה פרשה מח סימן כ)                [ויאמר י"י לה (לרבקה) שני גוים וגו` – רבי יהודה בר סימון ורבי יוחנן בשם רבי אלעזר ברבי שמעון מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא להשיח עם אשה אלא עם אותה הצדקת, ואף היא על ידי עילא, רבי אבא בר כהנא בשם רבי בירי כמה כירכורין כירכר להשיח עם שרה שנאמר ויאמר לא כי צחקת (בראשית יח טו), והכתיב (בהגר) ותקרא שם י"י הדׂבר אליה? –  רבי יהושע ברבי נחמיה בשם רבי אידי: על ידי מלאך, [והכתיב ויאמר י"י לה ר` לוי בשם ר` חמא בר` חנינא על ידי מלאך… (בראשית רבה פרשה סג סימן כג)

[3] בראשית יח טו

[4] בראשית יח יג

[5] האזינו למשל לדרשתו של הרב אמנון בזק "זהות המלאכים" בתוך הקהל תתקכט 929 לפרק יח, ולדרשתו של הרב אלחנן סמט "צחוקו של אברהם, צחוקה של שרה והשם יצחק" בתוך הקהל תתקכט 929 לפרק יז

[6] בראשית טז יא

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn